Vítejte u recenze hry, která zní, jako by ji stvořil sám Ďábel po třech bezesných nocích a pěti litrech energetického nápoje. Dámy a pánové, připravte své pekelné ušní bubínky, protože jdeme na Devil Jam! Tohle není jen tak ledajaká „Survivors-like“ hra, kde jen bezduše pobíháte a sledujete, jak vám automaticky narůstá číslo na skóre. Tady se totiž dostáváme na koncert, kde je pódium celý pekelný svět, publikum jsou hordy démonů a vy jste ten, kdo musí rockovat v rytmu smrti, nebo zemřít.
Pekelná Hudební Kázeň: Co je to, do pekel, Devil Jam?
Představte si Vampire Survivors, nalijte do něj tu nejtemnější krev metalu, nechte to vykvasit ve vizuálním stylu, který připomíná, jako by Hades a stará pekelná omalovánka měli divoké dítě, a přidejte k tomu ten nejďábelštější twist: rytmus.
Hrajete za zpustlého hudebníka (klasika, co si budeme povídat), který se nějakým způsobem ocitl v pekle a uzavřel smlouvu, aby mohl hrát metal (nebo přežít) až do zbláznění. Základní mechanika je jednoduchá, ale geniální: Vaše zbraně – posedlé hudební nástroje jako baskytara, která pálí ohnivé střely, nebo bicí souprava metající energetické bubny – útočí automaticky v synchronizaci s metalovým rytmem. Vy se jen hýbete, uhýbáte a snažíte se přežít v neustále houstnoucím pekle.
Systém s 12 Sloty: Puzzle pro Metalové Mozky
Tady se láme chleba (nebo spíš trhá kytarový struník). Devil Jam přichází s něčím, co ho odlišuje od armády klonů: jedinečným 12-slotovým inventářem. Každý slot je spojen s konkrétním hudebním taktem a rychlostí, kterou útočí nebo aktivuje svůj efekt.
Představte si to: Jeden slot aktivuje útok každou čtvrtinu noty (tá-ta-ta-ta), druhý každou celou (TÁÁÁÁ).
A teď ten ďábelský detail: Můžete do slotů umisťovat různé ofenzivní, defenzivní a buffovací předměty (založené na Sedmi Smrtelných Hříších!). Klíčem k přežití je strategicky umístit vybavení do správného pořadí, aby se vytvořily ty nejsilnější kombinace a komba, která drží rytmus. Tady se z akčního masakru stává tak trochu logická hádanka a choreografie.
Tvůrci slibují (a my jim to věříme, protože to zní šíleně dobře) více než 4,93 kvadrilionů možných kombinací. Čtete správně, KVADRILIONŮ! To znamená, že i po tisíci hodinách hraní stále nebudete vědět, jestli má ten malý démon za rohem silnější laserový útok nebo jen zlomil paličku od bicích.
Démonický Styling: Grafika, která se líbá s Hadesem
Vizuální stránka je čistý pekelný balzám pro oči. Ručně animované postavy a prostředí jsou plné detailů, temných barev a metalového feeling. Není to jen o démonickém chaosu, ale o stylovém démonickém chaosu.
Předváděcí Areál: Postavy i pekelné krajiny jsou kreslené s pečlivostí, která připomíná ty nejlepší kousky z indie scény. Jak už bylo zmíněno, mnozí přirovnávají prezentaci k vizuálnímu jazyku Hades, což je rozhodně obrovská pochvala.
Vizuální Efekty: Nedávné aktualizace (jak ukazují zprávy komunity) značně vylepšily vizuální a zvukové efekty. Teď už to prý opravdu bolí, když démona rozsekáte na kusy a zvuk dopadu konečně ladí s brutalitou akce.
Hudební Peklo: Rytmus na hraně šílenství
Vzhledem k tomu, že je to rytmická hra, hudba je srdcem zážitku. Je to metal, čistý, nefalšovaný, pekelný metal. Zbraně a schopnosti odpalují v rytmu, takže celá obrazovka se stává jedním velkým, nekonečným kytarovým sólem.
Malé upozornění: Někteří hráči z dema si stěžovali, že hudební podklad byl trochu repetitivní. Pokud vývojáři (Rogueside) přidají v plné verzi dostatek variace v žánrech a BPM, aby udrželi svěžest, bude to čistá extáze. Pokud ne, připravte se na to, že budete metalový riff nenávidět dřív, než řeknete „Lucifer“.
Progrese a Grind: Tady se dláždí cesta do pekla
Jako správný „roguelite“ žánr, i Devil Jam vyžaduje, abyste po každém hrdinském, ale neúspěšném pokusu o „session“ zesílili.
Metaprogrese: Mezi běhy se vracíte do „backstage“ (nebo nějakého pekelného zákulisí), kde utrácíte nasbíranou pekelnou měnu za trvalé upgrady. To je ten nejdůležitější prvek, který vás nutí jít znovu a znovu do akce – protože i když umřete, něco vám zůstane.
Odměňující Růst: Zatímco rané verze možná trpěly omezenou metaprogresí, vývojáři reagovali na zpětnou vazbu a prý už se ten pocit „jdu do toho silnější“ dostavil. A to je pro přežití v pekle klíčové.
Boss Fighty: Ti největší démoni vyžadují nejen rytmus a build, ale i skill a strategii. Nejsou to jen houby na zabíjení; tady se musíte sakra ohánět a uhýbat.
Ambice vs. Realita: Kde to občas drhne
I ten nejdokonalejší kytarový riff má falešnou notu. A Devil Jam není výjimkou:
Rytmus jako Gimmick? Někteří kritici naznačují, že systém útoků na rytmus je více trik než smysluplná mechanika. Snadné je prý ztratit vizuální přehled v ohromném chaosu a rytmus útoků vás více omezuje, než pomáhá. Doufáme, že plná hra s více buildy a efekty tento pocit rozptýlí.
Chybějící „Evoluce“ Zbraní: V „Survivors“ hrách milujeme ten moment, kdy se naše drobná střela změní v apokalyptický laser. V Devil Jam prý tyhle velké, uspokojivé upgrade momenty trochu chybí, což je škoda.
Podvyživená Backstage: Prostor, kam se vracíte pro upgrady, je prý vizuálně a funkčně nudný. V takto stylové hře by zákulisí mělo být plné démonických barů, špinavých šaten a podivných postav. Snad se to v plné verzi rozjede.
Verdikt (a naše sbohem)
Devil Jam je jako šílený metalový koncert v pekle. Je hlasitý, je chaotický a hlavně je úžasně stylový. Má silný základ v chytlavé akci, ale přidává k tomu chytrý, strategický twist s rytmem a 12-slotovým inventářem, který vás nutí přemýšlet o kombech.
Pokud hledáte inovaci v žánru, který už je obsazen klony, a milujete metal, pak si to nenechte ujít. Chce to trochu tréninku, ale odměna za zvládnutí rytmu a strategických buildů je opravdové peklo. Nejedná se o bezchybnou hru, a to je dobře! Je to ďábelský B-side, který se snaží stát hlavním tahounem, a za tu snahu si zaslouží naši pozornost.
Tohle je hra pro ty, kteří milují Hades a Vampire Survivors, ale v duši jim tepe rytmus bicích a riff elektrické kytary. Jděte do toho, stáhněte si demo, zkuste to, a možná, jen možná, přežijete. A teď se omluvte, musím jít moshem na tenhle riff, co mi právě hraje v hlavě.
