Heleďte, připravte se. Jestli jste už unavení z her, kde je roguelite jen takové to „přicmrndnutí“ k nudnému základu, tak Lost in Fantaland na Nintendo Switch je přesně to, co váš herní život potřebuje. Tahle pecka od Supernature Studia je takový ten typ hry, který vám hodí do mixéru karetní deckbuilding, tahovou strategii na čtverečkovém bojišti a retro pixel art a řekne: „Tak, a teď to zkus přežít!“ A vy zatnete zuby, zahučíte do toho a zjistíte, že je to setsakra návykové.

Deska, karty a totální chaos: Jádro hratelnosti

Zapomeňte na nudné procházení chodbami. Tady se bitvy odehrávají na šachovnicovém poli 8×8. A to je ten moment, kdy Lost in Fantaland vybočuje ze stínu „slavnějšího brášky“ (ehm, Slay the Spire). Najednou nestačí jen vytáhnout největší útočnou kartu a doufat. Musíte se hýbat. Musíte přemýšlet. Musíte manévrovat, abyste se vyhnuli pasti, dostali se do zad protivníkovi, nebo se prostě jen nezamotali do vlastního hracího pole jako kačenka v rybníce.

Každý tah je kombinace pohybu a akčních bodů (AP) pro hraní karet. A tady je ta krása: můžete kombinovat karty! Žádné „jedna karta za tah“. Můžete hodit tři útočné karty, jednu obrannou a ještě se posunout, dokud vám stačí AP. Tím vznikají nečekaná a brutálně uspokojivá komba. Když se vám podaří poskládat pět karet do jedné epické sekvence a poslat bosse do křemíkového nebe, máte pocit, že byste měli dostat medaili za strategické plánování!

Tři archetypy, šest osobností: Kdo se stane vaší obětí?

Na začátku si vyberete jeden ze tří hlavních archetypů:

Válečník (Warrior): Klasický tank, který se rád rve zblízka a miluje brnění. Pokud jste ten typ, co se vrhá do všeho po hlavě s velkým mečem, je to vaše parketa.

Mág (Mage): Chce držet odstup, sází na kouzla s plošným účinkem a efekty, které dělají „bum!“ z bezpečné vzdálenosti.

Šibal/Podvodník (Deceiver/Trickster): Nejsložitější, ale nejzábavnější. Spoléhá na pasti, pohyb, micromanagement a nečestné triky. Pokud máte rádi, když je to zamotané a na konci vám to vyjde, Šibal je King.

Každý z těchto archetypů se navíc dělí na dvě specializace, což celkem dává šest unikátních hrdinů. Tím se zajišťuje, že každé nové dobrodružství je skutečně jiné. Válečník s regenerací hraje úplně jinak než ten, co se zaměřuje na drtivý jednorázový útok. Tahle diverzita je zlatý důl pro znovuhratelnost. S více než 300 kartami a 100 artefakty se zkrátka musíte snažit, abyste za dvě hodiny potkali stejný build.

Nekonečná cesta za… čím vlastně?

Lost in Fantaland je ryzí Roguelite. To znamená náhodně generované mapy, náhodné setkání a trvalý pocit, že tentokrát už to musí vyjít! Příběh je upřímně řečeno jen taková tenká omáčka – jste prostě hrdina, který musí zachránit Fantaland. Nic, u čeho byste plakali. Ale to je v pořádku. Tady je totiž král gameplay.

Cesta je rozdělena na kapitoly, kde si vybíráte uzly (křižovatky) na mapě, což je klasický roguelite formát. Každý uzel je buď:

Bitva: Zde se ukáže, jak dobře jste se učili.

Obchod: Místo, kde utratíte své těžce vydělané zlaťáky (a občas si zanadáváte, že nemáte dost).

Odpočinek: Uzdravení, které občas potřebujete jako sůl.

Náhodné setkání: Často vtipný textový úryvek, který vás může buď obdarovat, nebo pořádně potrápit.

Po každém runu (ať už úspěšném, nebo ne – spíše ne) sbíráte Duševní Orby (Soul Orbs). Tyto orby slouží jako trvalé vylepšení (persistent upgrade). Můžete si za ně odemknout nové karty, artefakty nebo globální pravidla, která vám usnadní další pokus. To je ten moment, kdy cítíte ten správný postup – i když prohrajete, nejste na nule. Jste silnější, chytřejší a s větší šancí se dostat dál příště.

devil jame video gameplay

Pixel Art a hudba: Retro atmosféra, moderní zážitek

Vizuálně je hra čistokrevný retro pixel art. Není to sice nejdetailnější grafika na světě, ale je šarmantní, barevná a přehledná. Na malé obrazovce Switche to vypadá skvěle a styl skvěle zapadá do žánru.

Hudební doprovod je chytlavý, ale (a teď přiznejme barvu) trochu se opakuje. Po desítkách hodin hraní se může stát, že si oblíbenou melodii začnete broukat i ve sprše, ale zároveň vás může ke konci runu trochu štvát. Nicméně, celkový zvukový design je solidní a efekty jsou pěkně hutné.

Co by se dalo vylepšit: Tady se trochu potili…

Žádná hra není bez chyby a Lost in Fantaland na Switchi má pár drobných pupínků, které by zasloužily péči.

Překlad a lokalizace: Tady to občas drhne. Některé popisky karet nebo schopností jsou nejasné, nebo se z nich prostě ztratí kontext. Když vám hra neřekne, kam přesně se dá karta „Hod nožem“ zahrát, chvíli tápete. Vývojáři by se měli na anglický (a tím pádem i český) překlad ještě podívat lupou.

Chybí „Undo“ (Zpět): V taktické hře, kde jedno špatné kliknutí znamená smrt, by se tlačítko „Zpět“ (pro pohyb nebo hraní karet před ukončením tahu) hodilo. Je to prostě taktická chyba, kterou by moderní tahové hry měly mít.

Ovládání na Switchi: Dotyková obrazovka je fajn, ale s Joy-Cony to občas není úplně intuitivní. V menu je třeba se chvíli proklikávat, než si na to zvyknete.

Verdikt: Královský mix žánrů, který vás pohltí!

Lost in Fantaland na Nintendo Switch je poctivá a brutálně návyková roguelite strategická hra s deckbuildingem, která se nebojí přinést něco nového. Spojením karetního systému s tahovou strategií na šachovnici vzniká hluboká a odměňující hratelnost. Je to ideální kapesní hra na cesty, která vás nutí přemýšlet a plánovat každý tah.

Pokud milujete tahové strategie, deckbuilding a retro pixel art, a nevadí vám občasné zakopnutí o ne úplně dokonalý překlad, kupte to! Za cenu zhruba 15 dolarů (v přepočtu asi 350-400 Kč) je to naprosto skvělá investice do stovek hodin zábavy. I přes drobné vady na kráse je to silný zástupce žánru, který vám ukáže, že roguelite hry ještě neřekly poslední slovo.

Konečný verdikt: 8.5/10 – Povinnost pro fanoušky taktiky a nekonečné znovuhratelnosti!