Víte, jak se říká, že bída nechodí po horách, ale po lidech? V případě Caroline Walker z prvního dílu Tormented Souls to platí stonásobně. Tahle holka si v jedničce prožila peklo v Wildbergerské nemocnici, kde potkala snad každého podivína z okruhu dvou set let a teď, jen pár měsíců po jejím traumatizujícím útěku, je zase v loji. Vlastně, je to ještě horší – její sestra Anna byla unesena pošahaným kultem Matky Lucie a Caroline se vydává na záchrannou misi, která by donutila i Laru Croft klečet a plakat.

Vítejte ve Ville Hess a jejím okolí. Zapomeňte na jednu bláznivou nemocnici. Dvojka roztahuje svou mapu na celou řadu děsivých a opuštěných lokací. Čeká vás stínový klášter (protože proč ne, že?), opuštěné nákupní centrum (ideální místo na slevy krve a munice) a samozřejmě rozpadlá škola (kde byste se měli učit spíš, jak přežít, než gramatiku).

Návrat krále (a úhlu kamery, který zabíjí)

Tormented Souls 2 je arogantně hrdé na to, že kašle na moderní trendy. Zapomeňte na pohled přes rameno jako v Resident Evil 4. Tady se vracíme do zlaté éry klasického survival hororu – k fixním úhlům kamery a tankovému ovládání (i když s moderními úpravami, které to dělají snesitelnější). A je to úžasné! V jeden moment vidíte postavu z bezpečné vzdálenosti, abyste se o vteřinu později dívali přímo do obličeje monstra, které jste neviděli, jak se plíží zpoza rohu. Ta dynamika je mistrovská, terorizující a občas neuvěřitelně dezorientující. Přesně jako u klasik Resident Evil nebo Silent Hill.

Kamera je víc než jen styl – je to součást hratelnosti, neustálá hrozba a designový prvek, který vytváří atmosféru hustou jako smůla.

Hádanky, které vám rozsekají mozek na kousíčky

Pamatujete na ty časy, kdy jste si museli kreslit mapy nebo přemýšlet nad tím, proč k otevření dveří potřebujete sošku nahé ženy, hrací strojek a krevní transfuzi? V Tormented Souls 2 to jede na plné obrátky! Hádanky jsou zase brutálně propracované a nutí vás prohledat každou skříňku, přečíst každý dokument a propojit zdánlivě nesouvisející předměty.

Titul od Dual Effect se nebojí vám to pořádně osolit. Logika je často pokroucená, ale po tom, co strávíte dvacet minut bloumáním a pak náhle pochopíte řešení, dostaví se ten nádherný pocit vítězství, který u moderních her už skoro neznáme. Je to únavné, frustrující, ale zatraceně uspokojující!

Labyrint, ve kterém se rádi ztratíte

Jedním z největších vylepšení oproti prvnímu dílu je level design. Vývojáři se museli vážně opřít do mapy, protože ta Villa Hess a přilehlé lokace jsou geniálně propojené. Neustále objevujete zkratky, které vás vrací do dříve navštívených míst (ale z jiné perspektivy!), a máte pocit, že každý kousek mapy je efektivně využit.

Jasně, backtracking je tu pořád. A je ho hodně, hlavně na začátku, kdy máte dojem, že jen neustále běháte z bodu A do bodu B s klíčem, abyste se vrátili do A a použili klíč z B. Ale je to chytrý backtracking – nikdy není vyloženě otravný, protože vždycky vede k novému objevu nebo nové, krkolomné hádance.

Tormented Souls 2 video gameplay

Boj, Zdroje a Zpátky do Staré Školy

Tormented Souls 2 je nekompromisní survival horor. Zdraví je vzácné, munice je luxus a uložit hru (což je vázáno na pásky, samozřejmě) je strategické rozhodnutí, u kterého se zpotíte.

  • Zbraně: Caroline si tentokrát hraje na MacGyvera a vylepšuje si improvizované zbraně. Oblíbená pneumatická hřebíkovačka je zpět, ale přibude i motorová pila (ano, motorová pila v boji s fixní kamerou – to je teprve adrenalin!) a další hračky, které si můžete vylepšovat. Nový systém rychlé volby zbraní je vítaným ústupkem moderní době.
  • Nepřátelé: Bestiář je rozšířený a je fakt děsivý. Od čepelových hrůz které se plíží po zemi, po obrněné ohavnosti které se tváří, že jsou z jiné ligy. Boss fighty jsou monumentální a často vyžadují, abyste kromě střelby zapojili i mozek a využili prostředí.
  • Tenzní rozhodování: Mám teď save-nout, i když mám jen jednu pásku? Mám raději utíkat, i když mám plný zásobník? Tyhle otázky si budete klást každých pět minut. A to je dobře. Takhle má vypadat pravý survival horor!

Nové Dimenze a Carolineiny Superschopnosti

Caroline má pořád svou nadpřirozenou schopnost přepínat mezi dvěma realitami – normálním světem a „Druhou stranou“ (Other Side). Tentokrát to posouvá na vyšší úroveň. Hra si s tímto prvkem hraje kreativněji, nutí vás měnit minulost, abyste změnili přítomnost, a hledat alternativní cesty skrze noční můru. Je to chytré rozšíření mechaniky, která v jedničce skvěle fungovala.

Lorem ipsum dolor sit amet...

Hra je vytvořena v Unreal Engine 5 a vypadá to zatraceně dobře. Lokace jsou nádherně strašidelné, s úžasným osvětlením, které hraje s fixními úhly kamery dokonalou hru. Atmosféra by se dala krájet a Dual Effect se v tom vyžívá.

Nicméně, je tu pořád ten lehký „jank“, který k menším hororům tak nějak patří. Modely postav v cutscénách nejsou zrovna na úrovni triple-A a animace občas působí trochu… dřevěně. Občasné asset-flippy textury nebo efekty tu a tam vykouknou. Ale víte co? K tomuhle žánru to vlastně tak nějak sedí. Je to jako hrát starou, poctivou hru, která dostala neuvěřitelně detailní kabátek.

Klišé, které milujeme

Příběh je, jak se na pořádný horor z 90. let sluší, přehnaný a místy cheesy. A to je na něm skvělé. Nejde o žádnou hlubokou psychologickou sondu. Jde o sestru, kult, prokletou vilu, temnou minulost a hromadu bizarních setkání.

Voice acting je výrazně lepší než v prvním díle – postavy jako Caroline nebo Anna jsou skvěle nadabované, i když občasné vedlejší postavy nebo náznaky dialogů působí, jako by je někdo vystřihl z béčkového hororu (a zase: to je kompliment). Celá kampaň zabere slušných 15-20 hodin, což je na čistokrevný survival horor naprosto skvělé.

Horor, který se nebojí být sám sebou

Tormented Souls 2 nedělá nic, co by revolučně změnilo žánr, a to je jeho největší deviza. Pokračuje tam, kde jednička skončila, bere její formuli a vylepšuje ji snad ve všech ohledech: větší a lépe navržené mapy, chytřejší hádanky, lepší souboje a znatelně vylepšená atmosféra.

Pokud patříte mezi nostalgiky, kteří dodnes sní o Resident Evil 3 a Silent Hill 2, a kteří po dohrání moderních akčních hororů smutně vzdychají, je toto vaše spása. Je to neospravedlnitelně tvrdé, nekompromisně staromódní a v každém pixelu cítíte upřímnou lásku k žánru.

Jasně, má své chybičky – jank v animacích a občasná frustrace z backtrackingu/kamery. Ale tyhle drobné vady blednou ve srovnání s tím, jak mistrně Dual Effect zvládl navodit konstantní napětí a uspokojení z rozlousknuté hádanky.

Kupte si tuhle hru! Je to skvělý, atmosférický a zatraceně náročný výlet do hororových dobrodružství, které z nás dělaly neurotiky už před 25 lety. Caroline Walker si zaslouží váš čas a vy si zasloužíte ten adrenalin, který k tomu patří.

Kritérium Hodnocení Poznámka
Hratelnost (Gameplay) 8.5/10 Poctivý survival horor se správným managementem zdrojů a skvělým level designem.
Grafika (Vizuál) 7.0/10 Unreal Engine 5 dělá své, skvělé osvětlení. Ale animace a modely v cutscénách občas pokulhávají.
Atmosféra 9.0/10 Extrémně hustá a napínavá. Fixní kamera je mistrovský nástroj teroru.
Hádanky a Design Levelů 9.0/10 Fantasticky propletené mapy a mozky drtící hádanky.
Zvuk a Voice Acting 7.5/10 Solidní zvukový design, výrazné zlepšení u hlavních postav.
Celkový dojem 8.5/10 Pro fanoušky klasického survival hororu naprostá povinnost.