Bloodgrounds, taktického tahového RPG od Exordium Games a vydavatelství Daedalic Entertainment. Je to hra, která se bez okolků vrhá do světa gladiátorských arén, ale místo písku pod nohama vám nabízí taktickou mřížku, na které si vaši cenní bojovníci buď vydělají slávu, nebo velmi rychlý a permanentní odchod. A to nemyslíme jen na chvíli – v Bloodgrounds platí permadeath a to je smrtelně vážné!

Od Otroka k Patronovi: Příběh, který voní pomstou

Příběh Bloodgrounds není zrovna originální, ale je funkční a skvěle pohání celou hru. Vžijete se do role bývalého gladiátora, který si v aréně vybojoval svobodu a nyní, jako bohatý patron (česky: „ten, kdo platí“), zakládá vlastní gladiátorskou školu. Váš cíl? Pomsta tyranskému Císaři, který vám zničil život a možná i zavraždil otce. Cesta k Hlavnímu městu a Císařovu trůnu je dlážděná krví, zlatem a, ehm, frustrací ze ztráty elitního Retiaria, kterého jste pojmenovali po svém psovi.

Hra tak dokonale propojuje narativní motivaci s hratelností. Každá vítězná aréna vás posune blíž k cíli, ale cena za neúspěch je astronomická.

Taktický Boj na Mřížce: Šachová Partička s Větším Krveprolitím

Jádro hry tvoří tahové souboje na mřížce. A jsou opravdu brutálně taktické, téměř jako nějaká šachová partie, kde místo figurek máte svalnaté chlapy s trojzubci a magické Reapery (kosy má, ale na sbírání obilí to nebude).

  • Systém Tahů a Bodů: Souboje probíhají na základě iniciativy a využívají Akční body (AP) a Pohybové body (MP). Každý krok, útok nebo použití schopnosti je třeba pečlivě zvážit. Je to klasická taktická strategie – špatné umístění znamená, že váš lučištník skončí s rožněm v zádech dřív, než stačí vystřelit explozivní šíp.
  • Gladiátoři a Třídy: Máte na výběr z různých tříd gladiátorů: od tanků a berserkrů (Fyzické) přes lučištníky a trappery (Vzdálenostní) až po kněze a mágy (Magické). Každá třída má unikátní strom schopností a klíčem k úspěchu je synergie mezi nimi. Naučte se svého Thuggoe nastavit tak, aby nepřítel zapadl do pasti, kterou předtím nastražil váš Archer.
  • Aréna a Publikum: Aréna sama o sobě je past. Obsahuje terénní prvky (oštěpy, kříže, hořící pochodně) a speciální modifikátory. Klíčový prvek je i Publikum. Během boje se objevují Dynamické Questy (např. „Zabij nepřítele magickým útokem“ nebo „Použij konzumatelný předmět“). Splnění questu vás odmění přízní publika a to zase hodí do arény power-upy (léčení, zlato, expy). Nesplnění? Publikem pohrdnete a to se na vás naštve, takže vám možná do cesty hodí jen prázdnou plechovku od piva, která udělá jen cink.

Manažerský Režim: Temný Dungeon V Římském Stylu

Jakmile opustíte zakrvácený písek, začíná druhá, stejně důležitá část hry: Správa města a týmu. Zde se Bloodgrounds nechvalně (nebo chvalně) inspiruje klasikami jako Darkest Dungeon.

  • Město a Budovy: Za vydělané zlato a suroviny stavíte a vylepšujete budovy ve vašem městě Marevento. Máte zde Infirmary (ošetřovna, kde se léčí zranění a traumata), Market (trh s vybavením), Monument (pro uctění padlých, a těch bude dost) a další. Budovy odemykají nové mechaniky a služby.
  • Správa Gladiátorů a Permadeath: Toto je místo, kde hra opravdu bolí. Permadeath znamená, že když bojovník padne, je pryč navždy. Stejně jako jeho epický meč a ta skvělá helma, co jste mu koupili minulý týden. Zranění a psychická traumata přetrvávají mezi boji. Musíte pečlivě zvážit, koho pošlete do dalšího kola a koho necháte odpočívat – za poplatek v Infirmary (okamžité uzdravení) nebo zdarma, ale pomalu (což je u roguelite hry nebezpečný luxus).
  • Nábor a Vylepšování: Nové gladiátory získáváte buď nákupem, nebo – a to je ta zábavná část – udělením milosti poraženému nepříteli v aréně. Je to riskantní, ale můžete tak získat silné bojovníky. Poté je trénujete, vylepšujete jejich statistiky, vybavení a schopnosti.

Důležitá poznámka: Nešetřete na zbraních! Slabé vybavení znamená rychlejší smrt, a tím pádem rychlejší potřebu platit za nábor nového masokostního materiálu.

bloodgrounds video gameplay

Roguelite Prvky a Zrada Bohů

Bloodgrounds není čistokrevný roguelite, ale obsahuje dostatečné množství těchto prvků, aby vás udržel v napětí:

  • Světová Mapa a Stupňující se Obtížnost: Postupujete po světové mapě skrze různé regiony (Ages), které se vyznačují rostoucí obtížností a odlišnými biomechanismy.
  • Božské Schopnosti a Sabotáž: Mezi bitvami můžete uctívat Bohy (přes Temple), získávat Božské Schopnosti (jednorázové silné efekty v boji) nebo si sjednávat Sabotáž u místního podsvětí, abyste oslabili své nepřátele ještě před bojem. Někdy se to vyplatí, jindy… no, zrada je jako římská specialita.

Grafika a Zvuk: Pixel Art s Atmosférou

Hra sází na retro-stylizovanou pixel art grafiku, která je v dnešní době u nezávislých titulů velmi oblíbená. Nicméně, v Bloodgrounds je provedena s citem pro detail a atmosféru. Arény jsou sice menší, ale skvěle vyvedené, a animace soubojů jsou rychlé a čitelné – což je pro taktickou hru klíčové. Zvuková stopa vhodně doplňuje antickou/fantasy atmosféru a umocňuje pocit naléhavosti v boji.

Verdikt – Pro Koho Bloodgrounds Je?

Bloodgrounds je hra pro fanoušky taktického tahového RPG (ala XCOM, Divinity: Original Sin) a pro ty, kteří milují manažerskou náročnost a permadeath ve stylu Darkest Dungeon.

Tato kombinace žánrů, kde se snoubí detailní správa s nemilosrdným bojem na mřížce, zaručuje desítky hodin strategického přemýšlení a okamžiků, kdy si budete rvát vlasy. Pokud vás baví mikromanagement a vysoké sázky (protože ztráta dobře vybaveného gladiátora je ztráta v řádu desítek minut investovaného času), je to titul přesně pro vás.

Pokud hledáte lehký gladiátorský arkádový zážitek, vyhněte se obloukem. Bloodgrounds je brutální. Ale upřímně řečeno, v aréně to tak má být. Je to krvavé, je to chytré a je to skvělé!

Konečné skóre: 8.5/10 – Skvělý mix žánrů s vysokou obtížností a návykovou hratelností.