Připoutejte se, milí čtenáři! Jestli jste si mysleli, že kolonizace Marsu je jen o neúnavném kopání do země a hledání brambor (díky, Marťane), tak vás hra Terraformers na PS5 rychle vyvede z omylu. Tohle není rychlovka na jedno odpoledne; tohle je strategický a budovatelský mix, který vás pohltí jako marsovská písečná bouře. Připravte se na to, že vaše „ještě jeden tah“ se zvrhne v „kde je proboha ráno?!“ zážitek.

Proměnit rudou šmouhu v obyvatelný ráj

Terraformers v sobě míchá žánry tak, že by to jeden nečekal: je to kříženec tahové strategie, správy kolonie a roguelite/deckbuilding prvků. V praxi to znamená, že se neustále potýkáte s nedostatkem zdrojů, vybíráte si projekty z náhodné nabídky karet (ano, jako v deskovce Terraforming Mars, jen bez otravného počítání bodů) a snažíte se ze suchého, nehostinného Marsu udělat místo, kde by se chtěl usídlit i Forrest Gump.

Na začátku je to drsné. Máte jednu základnu a spoustu prázdné mapy k prozkoumání. V každém tahu (který představuje určitý časový úsek) posíláte svého Vůdce (ano, ti se střídají jako na běžícím pásu, každý má jiné bonusy – jeden umí lépe těžit, druhý je zase mistr v propagandě a zvyšuje Podporu) na průzkum nových oblastí, budujete nové budovy v koloniích a spouštíte globální projekty.

Hratelnost aneb Tah za Tahem do Utopie

Průzkum (Exploration): Klíčová fáze. Vybíráte, kam pošlete svého Vůdce, abyste našli ložiska vzácných kovů, objevy, nebo skvělá místa pro novou kolonii (krátce pošlete loď do lávových tunelů, kdo by nechtěl, že?). Objevy bývají třešničkou na dortu – krystalové jeskyně nebo artefakty dávají trvalé bonusy, které vás mohou vykopnout do oblak.

Budování kolonií (City-Building Light): Každá kolonie má omezený počet políček. Musíte chytře umisťovat budovy, protože se mezi sebou ovlivňují. Postavíte-li továrnu na jídlo vedle obytné čtvrti, jídla bude dost, ale Podpora populace klesne (protože ty pachy!). Synergie mezi budovami jsou alfou a omegou efektivity.

Správa zdrojů (Resource Management Hell): Máte jich hromadu: energie, voda, jídlo, kovy, vzácné prvky, podpora, věda… a nikdy jich není dost. Terraformers je brutální, protože vás nutí dělat těžké volby. Potřebujete energii pro kritický projekt, ale její těžba sníží vaši Podporu? Jde se na to!

Projekty a Karty (Roguelite/Deckbuilding): Na začátku každého herního „roku“ vám hra nabídne náhodný výběr tří nových projektů/technologií. Ty určují, jakým směrem se vaše hra bude ubírat. Budete se soustředit na ekologii (rostliny, bakterie) nebo na průmyslovou sílu (roboty, pokročilé suroviny)? Ta náhoda přidává obrovskou míru znovuhratelnosti, ale občas vás nešťastný výběr pošle rovnou do kolen.

Unikátní tah: Terraformace samotná

To, co dělá Terraformers unikátním, je samotný proces přeměny Marsu. Postupně zvyšujete tři klíčové globální parametry: Teplotu, Atmosférický Tlak a Množství Vody. Teprve když dosáhnete určitých milníků v těchto parametrech, můžete do hry zavést nové formy života.

Velké inženýrské projekty: Odpalování asteroidů plných ledu, stavba vesmírných zrcadel pro ohřev planety, nebo restartování vulkánů – tyhle věci zní šíleně (a taky jsou), ale postupně mění hru.

Ekologie: Jakmile je na Marsu trochu snesitelněji, můžete začít šířit bakterie, vysazovat první lišejníky a posléze i pořádné lesy a zvířata. Každý organismus má specifické nároky a přínosy, takže musíte plánovat, co zasadíte a kam. A ten pocit, když se na mapě objeví první zelená plocha… to je čiré zadostiučinění.

Terraformers video gameplay

PS5 Zážitek: Pohodlí, ale s jedním „ale“

Port na PS5 je solidní, ale konzoloví hráči, zpozorněte. I když je tahová hratelnost pro ovladač vhodná, UI (uživatelské rozhraní) a ovládání občas odhalí svůj PC původ. Navigace mezi různými menu a přepínání mezi koloniemi může být na začátku trochu kostrbaté a pomalé. Nicméně plynulost je skvělá a načítání bleskurychlé (však je to PS5!).

Vizuální styl je minimalistický, čistý a elegantní – jako správný sci-fi titul. Hudba je atmosférická, syntetická a uklidňující, ideální pro dlouhé hodiny přemýšlení nad tím, jestli máte postavit továrnu na roboty, nebo raději laboratoř na pěstování řas.

Co si odnést? Verdikt z marsovské jeskyně

Terraformers je hra pro stratégy, kteří milují pocit kontroly a hloubku. Pokud hledáte rychlou akci, jděte jinam. Ale jestli milujete komplexní deskovky, správu zdrojů a „ještě jeden tah, jenom objevím tu jeskyni!“ pocit, jste doma.

Proč vás to pohltí

Masivní znovuhratelnost: Náhodný výběr karet, map, vůdců a vítězných podmínek zaručuje, že žádné dvě hry nebudou stejné.

Hloubka strategie: Musíte myslet globálně (terraformace) i lokálně (rozložení kolonií). Každé rozhodnutí má dopad.

Skvělý pocit pokroku: Vidět, jak se z rudé pouště stává zelená oáza, je neuvěřitelně uspokojující.

„Just one more turn“ efekt: Věčný motor tahových strategií je zde silnější než solární panely na rovníku.

Co vás možná naštve

Pomalý start: První hodiny mohou být kvůli nedostatku zdrojů a technologií docela frustrující a pomalé. Musíte se prokousat drsným začátkem.

Méně intuitivní UI/Ovládání na PS5: Konzole si s ovládáním sice poradí, ale občas je to neohrabané a vyžaduje to zvyk.

Někdy příliš náhody: V deckbuilding hře je náhoda vždycky, ale občas je výběr projektů tak špatný, že vám to zkazí celou strategii (a vy si v duchu zanadáváte, protože „proč zrovna teď?!“).

Závěrečné skóre: 8.5/10

Terraformers na PS5 je pohlcující a brutálně chytrá strategická hra, která si zaslouží pozornost každého, kdo má rád pomalejší, ale hluboké budování. Přežijte marsovský úvod, překonejte ovládací klikyháky a dostanete jednu z nejlepších sci-fi budovatelských her poslední doby. Teď mě omluvte, musím urychleně restartovat tamten vulkán. Mars čeká!