Vítejte ve světě, kde organický život dávno řekl své „ahoj“ a vládu převzaly stroje. A jak už to tak v post-apokalypse bývá, ani ty nevydržely dlouho v psychické pohodě. Vstupte do ReSetny, 2.5D akční metroidvanie od studia Today’s Games, která vám naservíruje vizuálně úchvatný, ale nelítostný robotický svět.

Hra, která je často přezdívaná jako „Robosoulsvania“, si neklade servítky. Je to zážitek, který vás potrápí, odmění, a občas donutí si klást otázku: „Proč proboha ta AI takhle clipuje přes podlahu?“ Pojďme se ponořit do sedmi zón zkázy a zjistit, jestli má ReSetna dostatečný „resetovací“ potenciál, aby se zapsala do zlatého fondu žánru.

Signál, Ascendance a Ticho, Které Bolí

Začínáte jako ReSetna, elegantní bojový robot s jedinou direktivou: eliminovat záhadný „Signál“, který mění zbytek robotické populace ve zdivočelé, nepřátelské trosky. Váš věrný dron, IXA, je vaším jediným společníkem na této misi. Příběh se odvíjí skrze fragmenty, kryptické dialogy NPC a tuny sběratelských logů, které se povalují po celém rozpadlém světě.

ReSetna vyžaduje, abyste se aktivně rýpali v jejím „Codexu“ jako archeologický tým po 15 pivech.

Pokud nejste typ hráče, který s lupou studuje každý úlomek textu, hlavní linku pochopíte. Jde o tajemný „Project Ascendants“ a o to, kdo stojí za Signálem. Pokud se ale chcete ponořit do kompletního hororového pravdy o tom, co se stalo se zbytkem lidstva (ehm, jejich myslí uvězněnými v obvodech), připravte si notýsek. Je to temná a fascinující sci-fi, ale autoři ji podávají po kapkách, což někomu může připadat jako zbytečná obstrukce. Jako byste si objednali dort a dostali jen recept na krém a museli si zbytek upéct sami.

Rychlost, Elegance a Ten Prokletý Parry

ReSetna je čistokrevná metroidvania s akcentem na rychlý boj. Hned na začátku máte k dispozici úskok (dash) a parry, což dává najevo, že vás čeká výzva hodná žánru „Soulslike“.

Bojový systém (Combat):

Arzenál: Postupně odemykáte a kupujete tři odlišné zbraně. Každá má svůj jedinečný moveset, speciální útok (vyžadující nabití) a ranged možnost.

Náš tip: Třetí zbraň je prostě boží a jakmile ji získáte, pravděpodobně už nebudete chtít bojovat s ničím jiným. Ostatní dvě skončí v inventáři jako historická kuriozita.

Parry a Úskok: Načasování parry je sice intuitivní a funkční, ale stejně budete většinu času spoléhat na rychlý dash a pohyb. Nepřátelé tlučou jako kováři do rozžhaveného železa, a tak je neopatrnost trestána brutálně rychle.

Nepřátelé a Bossové: Návrhy nepřátel jsou působivé – zvláště ten obří dvounohý nepřítel, který se umí transformovat na něco, co vypadá jako světelná motorka z TRONu. Vzorce chování jsou chytré, což dává pocit, že nebojujete proti „tupé potravě pro děla“. Bossové jsou smíšené zboží: někteří jsou geniální a vyžadují promyšlenou strategii, jiní se stávají spíše HP houbou s monotónním opakováním útoků. A některé frustrující sekvence ke konci hry, kde na vás letí zeď smrti ve VR sekvenci s ne zrovna dokonalou grappling mechanikou, vás donutí si zacvičit jógu na uklidnění.

Traverse a Průzkum (Exploration): Tady ReSetna září. Pohyb je po odemčení všech schopností (dvojitý skok, air-dash) plynulý, uspokojivý a zatraceně rychlý. Svět se otevírá skrze klasické metroidvania prvky – nové schopnosti a Bezpečnostní klíče (Security Keys) odemykají dříve nedostupné zóny.

Zajímavost: Hra má občas pocitově „neposlušné“ ovládání při přesném plošinkování, jako když se snažíte proběhnout dveřmi po noční párty. Naštěstí to vývojáři aktivně řeší a vylepšují.

Vylepšení (Upgrade System): Systém čipů (Chips) je inventivní a chytrou třešničkou na dortu. Čipy (upgrady pro zbraně, zdraví, rychlost atd.) musíte strategicky poskládat do Tetris-like mřížky pro ReSetninu zbroj. Je to takový mikro-management, který vás nutí přemýšlet, co opravdu potřebujete – více síly, nebo větší mřížku pro více slotů?

resetna video gameplay

Vizuální a Audiální Hostina

Vizuální styl ReSetny je jedním slovem „strhující“. Hra sice běží ve 2D, ale využívá 3D assety, což vytváří skvělý 2.5D dojem. Atmosféra post-apokalypsy je hutná, vizuály temné, náladové, a design lokací je rozmanitý: od sterilních betonových koridorů, přes nebezpečné stoky, až po zářící elektronické zóny. Rozmanitost sedmi zón je skvělá a objevování nových lokací neomrzí.

Zvukový design je excelentní. Každý úder, výbuch a seknutí dodává boji na váze. Hudba, i když není nutně „převratná“, perfektně dokresluje atmosféru a během soubojů s bossy zvyšuje napětí na maximum. Slyšíte tu zkázu světa a je to hudba pro uši každého robota.

Diamant v Drsném Střepu: Kritika a Vývojářská Podpora

Žádný velký projekt se neobejde bez much, a ReSetna se občas cítí jako „diamant v drsném střepu“.

Technické Chybky: Místy se objevuje nefluidní boj, problémy s hitboxy (kdy vás nepřítel trefí na nepochopitelnou vzdálenost) nebo drobné glitche (nepřítel clipuje podlahou).

Pacing: První polovina hry je pomalejší, co se týče plošinkových výzev, a pocitově chybí ten „Aha! Tak proto je to tak super!“ moment, který se dostaví až s plným odemknutím pohybu.

UI/UX: Některé aspekty uživatelského rozhraní by mohly být přehlednější, zvláště u sledování sběratelských předmětů pro vedlejší úkoly.

Velké PLUS – Aktivní Podpora: Vývojáři z Today’s Games si ale zaslouží obrovskou pochvalu. Aktivně naslouchají komunitě a vydávají konstantní updaty (jako např. „RUBY ARMOUR UPGRADE“), které vylepšují boj, side questy a celkové uživatelské prostředí. To ukazuje na upřímnou péči o hru, což je v dnešní době k nezaplacení.

Pro Koho Je ReSetna?

Pokud milujete Metroidvanie, které vás nutí se učit prostředí nazpaměť, kde je boj rychlý a trestající (ale odměňující), a kde je traversal čistá radost, pak je ReSetna pro vás.

Pokud čekáte „flawless“ zážitek od prvních minut a nesnesete drobné technické nedostatky, které ovšem vývojáři aktivně odstraňují, možná si počkejte na pár dalších patchů. Pokud jste fanoušek žánru a dokážete přejít jiskřící kabely, skočte do toho hned!

Fulfills its Directive

ReSetna je silná, i když občas neohrabaná, metroidvania. Nabízí skvělou hratelnost po odemčení všech schopností, fascinující, temný sci-fi svět a unikátní design. Její chyby ji sice brání v dosažení absolutní špičky, ale základ je pevný jako titanová slitina. Fyzika pohybu a boje se vylepšuje, příběh láká k ponoření a celkový pocit ze hry je: Velmi kladný.

Celkové Hodnocení: 8/10

Je to důkaz, že i malá studia dokáží stvořit vizuální a herní zážitek, který si zaslouží pozornost každého fanouška akčních plošinovek. Nasaďte si svou nejlepší robotickou zbroj a pojďte zachránit, nebo alespoň prozkoumat, co zbylo z tohoto rozbitého světa.