Vítejte, přátelé, v recenzi, která bude stejně dlouhá a vyčerpávající jako samotný pobyt v Černobylské Zóně po instalaci modifikace MISERY pro hru S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat. Pokud jste si mysleli, že původní hra byla drsná, připravte se. MISERY je zážitek, který by si do životopisu napsal jen masochista, a já jsem se s radostí (a mnoha frustrujícími úmrtími) ponořil do jeho temné a beznadějné náruče.

MISERY není jen nějaká kosmetická úprava. Je to totální konverze, která mění Call of Pripyat z akčního RPG se survival prvky na brutální, nekompromisní survival simulátor s mírnými akčními prvky. A když říkám brutální, myslím tím, že v porovnání s MISERY je procházka minovým polem s otevřeným deštníkem relaxační lázeňský víkend.

MISERY není jen nějaká kosmetická úprava. Je to totální konverze, která mění Call of Pripyat z akčního RPG se survival prvky na brutální, nekompromisní survival simulátor s mírnými akčními prvky. A když říkám brutální, myslím tím, že v porovnání s MISERY je procházka minovým polem s otevřeným deštníkem relaxační lázeňský víkend.

Lorem ipsum dolor sit amet...

Atmosféra je první věc, která vás udeří do tváře jako anomálie „Jarní Průvan“ (neexistuje, ale v MISERY by to bylo). Grafika prošla masivní úpravou – všechno je tmavší, špinavější, depresivnější. Nové textury a efekty dodávají Zóně nefalšovaný pocit beznaděje a rozkladu. Každý mrak, každý stín, každý sténající zvuk zmutované zvěře – vše slouží k jedinému účelu: ztížit vám život.

Zvuková stránka je kapitola sama pro sebe. Šustění křoví už není jen šustění; je to znamení blížící se smrti. Déšť zní jako hřmění hrobů a ticho je to nejhorší, protože víte, že se k vám neviditelné monstrum plíží s cílem roztrhat vám játra.

Když Je Toaletní Papír Cennější Než Artefakt

Tady se láme chleba. Nebo spíš suchar, který si za poslední drobné koupíte. Ekonomika v MISERY je nastavená na absolutní nulu. Peníze (Rouble) jsou vzácné a cokoliv užitečného (munice, lékárničky, opravné sady) stojí měsíční plat průměrného Stalkera. Zato inventář se vám plní tunami „Vendortrash“ – bezcenného odpadu, který sice něco váží, ale u obchodníka za něj dostanete leda tak úsměv.

  • Jídlo a Pití: Musíte jíst a pít. Stále. Hlad a žízeň už nejsou jen otravné ikonky, ale skuteční zabijáci. A zapomeňte na „dietní klobásky,“ které vás v původní hře vyléčily; tady vás jídlo jen udrží při životě – na chvíli.
  • Stav Zbraní a Výstroje: Zbraně a obleky se brutálně rychle opotřebovávají. A oprava? To je věda, která vyžaduje nástroje, chemikálie, čas a hlavně – hromadu peněz. Je realistické, že zbraň v Zóně zreziví po jedné bouřce, ale musel jsem prodat ledvinu, abych si mohl vyčistit samopal.
  • Sběratelská Horečka: Hledání artefaktů je stále klíčové, ale pozor! Mnoho z nich má nyní radiační side-efekty, takže si musíte rozmyslet, jestli se vám ten zářící kus radiace za cenu celoživotní léčby leukémie vyplatí.

MISERY video gameplay

Kdo Hledá, Ten Umírá Dřív

MISERY zavádí třídní systém (Assault, Sniper, Recon), který výrazně ovlivňuje váš start, počáteční vybavení a herní styl. Výběr je důležitý, ale upřímně řečeno, je to jen jiný způsob, jak zemřít – buď blízko, z dálky, nebo potichu a zbytečně.

Boj je v MISERY něco, co by se dalo popsat jako: rychlý, nemilosrdný a končící vaším pádem do radioaktivní kaluže.

  • AI nepřátel je výrazně vylepšená. Stalkeři na vás házejí granáty s přesností olympijského medailisty, i když jsou za rohem a vy jste zalezlí ve sklepě.
  • Mutanti jsou rychlejší, odolnější a jejich zvuky jsou tak děsivé, že si raději třikrát rozmyslíte noční průzkum. Setkání s Bloodsuckerem v Misery není legrace; je to infarkt v deseti sekundách.
  • Realismus Zbraní: Odpružení, zpětný ráz, balistika – vše je přepracováno. Musíte si dávat pozor na typ munice. Střílet drahou, průbojnou (AP) municí na obyčejného Psa je jako házet perly sviním. Ale zkuste střílet levnou municí do dobře opancéřovaného Duty člena – akorát ho naštvete.

Krutá realita: Když se v boji zraníte, léčení není instantní. Vytáhnete obvaz (animace!) a vaše zdraví se plíživě vrací po desítky vteřin. Celou tu dobu musíte zdrhat a modlit se, aby nepřítel zrovna neměl záchvat špatného míření.

Vědecká Fantazie pro Hladové

MISERY přidává propracovaný Crafting a Recyklační systém. Už se jen neopravuje, ale rozebíráte nepotřebné haraburdí (staré rádio, prázdné plechovky, zlomené nože) na základní suroviny – kov, plast, hadry. Ty pak používáte pro výrobu lékárniček, munice, opravných sad a spousty dalšího. Je to závislostní cyklus – jdete ven, riskujete život pro bezcenný šrot, abyste se pak mohli v bezpečí (relativním) bunkru připravit na další výpravu pro další šrot.

Tento systém je sice zdlouhavý a občas neintuitivní, ale dává hře hloubku a smysl. Každý nalezený kus šrotu má svou hodnotu a přestáváte ho vnímat jen jako „loot.“

Misery je... Misery. A To Je Dobře.

MISERY není pro každého. Upřímně, není ani pro většinu lidí.

  • Pokud jste přišli o rychlou akci a bezstarostné pobíhání po Zóně, zapomeňte.
  • Pokud nesnášíte grind, uměle vysokou obtížnost a pocit, že se vám svět neustále snaží dát pěstí, držte se dál!

MISERY je esenciální zážitek pro ty, kteří milují S.T.A.L.K.E.R. pro jeho atmosféru, beznaděj a survival prvek. Misery ho dotahuje do extrému. Je to Mod, který z vás vyždímá poslední kapku trpělivosti a pak vás odmění intenzivním pocitem, že jste skutečně přežili – i když jen do dalšího Quickloadu.

Je to mistrovské dílo moddingu ve své brutalitě a komplexnosti. Ano, je nevyvážený, frustrující a místy nespravedlivý, ale zároveň je to ta nejlepší, nejhlubší a nejděsivější cesta, jakou můžete do Černobylské Zóny podniknout.

Doporučeno pro: Hardcore fanoušky S.T.A.L.K.E.R., survival maniaky, lidi, kteří si myslí, že mají příliš mnoho volného času.

Nedoporučeno pro: Příležitostné hráče, lidi s vysokým krevním tlakem, každého, kdo očekává férovou hru.

Celkové Hodnocení: 5/5 (Zážitkově) – Vytvořeno s nenávistí, ale s láskou k Zóně